مقررات ابطال و استرداد بلیت در مراکز فروش :
• بلیت تا یک ساعت پس از صدور، به شرط عدم حرکت قطار، و بازبودن مراکز فروش ،در مرکز صادر کننده‌ی بلیت با پرداخت کامل بهای آن به مسافر قابل ابطال می‌باشد.
• بلیت قطارهای مسافری درکلیه‌ی مراکز فروش رایانه‌یی بلیت (در ساعات کاری نمایندگی های فروش ) با ارائه‌ی کارت شناسایی معتبر(کارت ملی-شناسنامه-پاسپورت-گواهینامه )طبق مقررات زیر، قابل استرداد می‌باشد و نیازی به مراجعه به مرکز خرید بلیت نیست:
- تا ساعت ۱۲ روز قبل از حرکت قطار،۹۰ درصد بهای بلیت پرداخت می‌شود.
- از ساعت ۱۲ روز قبل از حرکت تا سه ساعت پیش از حرکت قطار، ۷۰ درصد بهای بلیت پرداخت می‌شود.
- از سه ساعت مانده به حرکت تا لحظه‌ی حرکت قطار۵۰ درصد بهای بلیت پرداخت می‌شود.
- استرداد بلیت پس از حرکت قطار امکان‌پذیر نمی‌باشد.

 

استرداد بلیت اینترنتی

امکان خرید اینترنتی بلیت قطار از طریق سایت http://ticket.rai.ir امکان پذیر می باشد.
لیکن استرداد بلیت اینترنتی صرفا از طریق یکی از مراکز فروش بلیت قطار و با ارائه کارت شناسایی معتبر(کارت ملی-شناسنامه-پاسپورت-گواهینامه)امکان پذیر می باشد.
 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
شرایط پرداخت خسارت تاخیر (جدول تاخیرات)
شرایط پرداخت خسارت تاخیر، تهویه و صوتی –تصویری:

تأخیر حرکت قطار از مبدأ:
تأخیر در شروع حرکت قطارهایی که مسافران آن از باجه کنترل بلیت عبور و در سکو یا داخل قطار قرار گرفته‌اند جزو تأخیر نهایی آنها در مقصد محاسبه و مورد ملاک برای پرداخت خسارت قرار می‌گیرد.
تاخیر بیش از حد مقرر قطار اکسپرس یا سریع در رسیدن به مقصد:
تأخیر، ناشی از حوادث طبیعی نباشد. در صورتی که ورود قطار به ایستگاه مقصد بعد از گذشت وعده غذایی روزانه باشد یک وعده پذیرایی رایگان بر اساس ساعت ورود قطار انجام می‌شود. زمان پذیرایی صبحانه بعد از ساعت ۸ صبح، ناهار بعد از ساعت ۱۳ و شام بعد از ساعت ۲۰ می‌باشد. زمان مورد محاسبه برای تأخیر قطار در مسیرهای مختلف متفاوت است.
تآخیر قطار که منجر به جا ماندن مسافر از قطار بعدی شود:
در صورت تأخیر بیش از زمان معین که منجر به جاماندن مسافر از قطار بعدی شود، چنانچه فاصله بین ورود قطار قبلی و حرکت قطار بعدی بیش از سه ساعت باشد و همچنین هر دو بلیت به نام مسافر باشد، وجه کامل بلیت قطار بعدی پرداخت یا مسافر با قطارهای بعدی اعزام می شود. چنانچه این تأخیر منجر به اقامت در شب شود، هزینه اقامت و غذا به عهده شرکت راه آهن جمهوری اسلامی می باشد. در صورت اعزام با قطار درجه‌ پایین‌تر مابه التفاوت بلیت به مسافر پرداخت می‌شود و در صورت اعزام با قطار درجه‌ بالاتر، مابه التفاوت از وی دریافت نمی‌شود.
تأخیر قطار و جا ماندن مسافر از سفر با سایر وسائل ( کشتی، هواپیما و اتوبوس):
چنانچه تأخیر بیش از سه ساعت بوده و ناشی از حوادث طبیعی نباشد و طبق برنامه فاصله بین رسیدن قطار و حرکت وسیله‌ی بعدی، بیش از ۴ ساعت بوده و هر دو بلیت به نام مسافر باشد، با ارائه‌ی مدرک لازم به شرکت راه آهن ، اقدام لازم برای پرداخت خسارت استرداد بلیت و سایر وسائل مسافرتی انجام می‌شود.
انصراف مسافر قبل از شروع سفر به علت تأخیر حرکت قطار در مبادی حرکت : در صورت تأیید تأخیر بیش از یک ساعت و اطلاع‌رسانی به مسافران با شرط باز بودن باجه فروش بلیت ایستگاه و همچنین پانچ نبودن بلیت وتا قبل از حرکت قطار، وجه کامل بلیت در همان‌روز و در ایستگاه مبدأ پرداخت می‌شود.
ابطال بلیت:
حداکثر تا یک ساعت پس از صدور بلیت به شرط عدم حرکت قطار، باز بودن مرکز فروش ابطال بلیت فقط در همان مرکز صادر کننده با پرداخت وجه کامل آن امکان‌پذیر است. مقررات ابطال برای بلیتهای اینترنتی و خریداری شده ازکیوسک وجودندارد و این دسته از بلیتها فقط طبق قوانین استرداد می توان مسترد نمود.
از کار افتادن کامل تهویه:
در صورتی که بلیت به نام مسافر باشد، ۵۰ درصد بهای بلیت بعد از کسر خدمات به مسافر حداکثر تا یک ماه پس از تاریخ حرکت تحت شرایطی پرداخت می‌شود.• تغییر اجباری جای مسافر به دلیل انفصال واگن در میان راه :در صورتی که بلیت به نام مسافر باشد، چنانچه به کوپه‌ای با درجه مشابه مندرج در بلیت انتقال یابد ۵۰ درصد بهای بلیت بعد از کسر خدمات و در صورت انتقال به کوپه‌ای با درجه پایین تر یا رستوران و راهرو ۱۰۰ درصد بهای پایه بلیت پس از کسر خدمات به مسافر حداکثر تا یک ماه پس از تاریخ حرکت پرداخت می‌شود.
 
جدول تاخیرات :
جدول میزان ساعات تاخیر مشمول پرداخت خسارت به مسافرین
ردیف مسیر میزان مرز خسارت(ساعت)
۱ ترن ست تهران-اراک و بالعکس ۱
۲ ترن ست تهران-زنجان و بالعکس ۱
۳ ترن ست تهران-میانه و بالعکس ۱
۴ ترن ست تهران-یزد و بالعکس ۱
۵ تهران-زنجان و بالعکس ۱
۶ ریل باس تهران-زنجان و بالعکس ۱
۷ ریل باس تهران-سمنان و بالعکس ۱
۸ ترن ست تهران-مشهد و بالعکس ۲
۹ تهران-اصفهان و بالعکس ۲
۱۰ تهران-ساری و بالعکس ۲
۱۱ تهران-شاهرود و بالعکس ۲
۱۲ تهران-میانه و بالعکس ۱.۵
۱۳ شاهرود-مشهد و بالعکس ۱.۵
۱۴ شیراز-اصفهان و بالعکس ۲
۱۵ طبس-مشهد و بالعکس ۲
۱۶ توربوترن تهران-مشهد و بالعکس ۲.۵
۱۷ تهران-مراغه و بالعکس ۲.۵
۱۸ تهران-یزد و بالعکس ۲.۵
۱۹ سمنان-مشهد وبالعکس ۲.۵
۲۰ یزد -بندرعباس و بالعکس ۲.۵
۲۱ تهران-اندیمشک و بالعکس ۲.۵
۲۲ تهران-تبریز و بالعکس ۲.۵
۲۳ تهران-گرگان و بالعکس ۲.۵
۲۴ تهران-مشهد و بالعکس ۳
۲۵ تهران-مهاباد و بالعکس ۳
۲۶ تهران -خواف و بالعکس ۳
۲۷ قم-تبریز و بالعکس ۳
۲۸ کرج-تبریز و بالعکس ۲.۵
۲۹ کرج-مشهد و بالعکس ۳
۳۰ اصفهان-بندرعباس و بالعکس ۳
۳۱ تهران-اهواز و بالعکس ۳
۳۲ تهران-تربت حیدریه و بالعکس ۳
۳۳ تهران-جلفا و سلماس و بالعکس ۳
۳۴ تهران-شوشتر و بالعکس ۳
۳۵ تهران-شیراز و بالعکس ۳
۳۶ تهران-کرمان و بالعکس ۳
۳۷ ساری-مشهد و بالعکس ۳
۳۸ قزوین-مشهد و بالعکس ۳
۳۹ قم-مشهد و بالعکس ۳
۴۰ کاشان-مشهد و بالعکس ۳
۴۱ کرمان-مشهد و بالعکس ۳
۴۲ یزد-مشهد و بالعکس ۳
۴۳ تهران-خرمشهرو بالعکس ۳.۵
۴۴ تهران-طبس و بالعکس ۳.۵
۴۵ زنجان-مشهد و بالعکس ۳.۵
۴۶ اصفهان-مشهد و بالعکس ۴
۴۷ تهران-بندرعباس و بالعکس ۴
۴۸ تهران-زاهدان و بالعکس ۴
۴۹ ملایر-مشهد و بالعکس ۴
۵۰ اهواز -مشهد و بالعکس ۵
۵۱ بندرعباس-مشهد و بالعکس ۵
۵۲ تبریز -مشهد و بالعکس ۵
۵۳ شوشتر-مشهد و بالعکس ۵
۵۴ شیراز-مشهد و بالعکس ۵
۵۵ مهاباد-مشهد و بالعکس ۵
 
 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 
لغو حرکت قطار
لغو برنامه حرکت قطار: وجه کامل بلیت، تا یک ماه پس از تاریخ حرکت در کلیه‌ی مراکز فروش به مسافر پرداخت می‌شود یا می‌تواند با اولویت، بلیت برای قطارهای بعدی تهیه کند.
لغو برنامه رفت قطار برای دارندگان بلیت رفت و برگشت: چنانچه بلیت رفت و برگشت یکسان و همنام باشد، وجه کامل بلیت رفت حداکثر تا یک‌ماه پس از تاریخ حرکت در کلیه مراکز فروش به مسافر پرداخت می‌شود و یا در صدور بلیت قطارهای بعدی اولویت خواهد داشت. در صورت تمایل مسافر، وجه کامل بلیت برگشت نیز پرداخت می‌شود. حداکثر زمان استرداد بلیت برگشت ۳ ساعت قبل از حرکت قطار می‌باشد.
لغو حرکت قطار در حین سفر و بازگشت مسافران به ایستگاه مبدأ: چنانچه بلیت به نام مسافر باشد، وجه کامل آن حداکثر تا یک ماه پس از تاریخ حرکت در کلیه مراکز فروش پرداخت می‌شود.
لغو حرکت قطار در حین سفر و اعزام مسافران به مقصد با سایر وسائل نقلیه: چنانچه توقف ناشی از حوادث طبیعی نبوده و رسیدن مسافران به مقصد با تأخیری بیش از زمان معین انجام شود، ۵۰ درصد بهای بلیت بعد از کسر خدمات حداکثر تا یک ماه پس از تاریخ حرکت پرداخت می‌شود.
 
مقررات صدور بلیت نیم بها( بلیت‌های تخفیف دار)

اطفال کمتر از 2 سال سن با داشتن بلیت و استفاده از 90 درصد تخفیف بدون اختصاص جا می توانند در معیت اولیاء مسافرت نمایند. در صورت درخواست جا بلیت نیم بها صادر می گردد.

در صورت ارائه شناسنامه برای کودکان 2 تا 12 سال ، بلیت نیم بهاء با اختصاص یک صندلی صادر میشود .

در صورت درخواست دربست نمودن کوپه، صندلیهای اضافه بر نفرات خانواده به صورت نیم بهاء صادر
می گردد. این تخفیف شامل برنامه نوروزی (25 اسفند لغایت 16 فروردین) و برنامه تابستانی (1 تیر لغایت 31 .شهریور) نمی گردد.

جانبازان عزیز (فقط خود جانباز) می توانند با ارائه اصل کارت شناسایی عکس دار بنیاد امور جانبازان از بلیت نیم بهاء استفاده نمایند . در صورتی که حسب تشخیص بنیاد ، جانباز نیاز به یک نفر همراه داشته باشد، با معرفی بنیاد تخفیف 50 درصد در خصوص وی منظور می شود.

خانواده محترم شهدا ( پدر، مادر، همسر، فرزندان ) می توانند با ارائه کارت شناسایی کامپیوتری بنیاد شهید
انقلاب اسلامی بلیت نیم بهاء تهیه نمایند . این کارت‌ها عکس دار بوده و در 3 رنگ آبی برای والدین ، سبز برای  همسر و صورتی برای فرزندان همراه با مهر برجسته بنیاد شهید و کد شناسایی صادر گردیده است.

تسهیلات بلیت نیم بهاء شامل کارمندان بنیادهای مربوطه نیست و متصدی باید هنگام صدور بلیت دقت لازم

را بنماید .

به جز کارتهای مورد اشاره هیچگونه معرفی نامه دیگری، بجز مورد مندرج در بند 3 ، برای صدور بلیت نیم  بهاء معتبر نمی باشد.

برای مسافرتهای گروهی و در قطارهای مبدا - مقصدی بلیت نیم بهاء صادر نمی شود .

اگر مسافری مشمول چند نوع تخفیف باشد ، بنا به پیشنهاد خود ، فقط از یک نوع تخفیف بهره‌مند خواهد شد. در واقع تخفیفات قابل ترکیب شدن نیستند.

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 آشنایی با وظایف مامورین داخل قطارها و ایستگاه ها

 رئیس و معاون سالن ایستگاه
- پاسخ‌گویی مناسب و رفع مشکلات مسافران، پیمانکاران و کارکنان ایستگاه
-نظارت بر حسن ارایه خدمات مناسب به مسافران محترم
- نظارت بر حسن کار کلیه تجهیزات ایستگاه
- نظارت بر حسن انجام کار پیمانکاران ایستگاه ‏
- انعکاس مشکلات و نقایص غیرقابل رفع به مدیریت ارشد جهت ارایه راهکار‏
- هماهنگی در خصوص اجرای اقدامات عمرانی، تجهیزاتی و خدماتی ایستگاه
- برنامه‌ریزی، هماهنگی و پیگیری برای دریافت پیشنهادهای مسافران و ایجاد امکانات موردنیاز آنان ‏ برای خدمات‌‌دهی مطلوب
‎‎راهنمای مسافر
- ارایه راهنمایی‌های لازم به مسافران ‏
- یاری‌رسانی به مسافران مسن و ناتوان ‏
- هدایت مسافران برای استفاده مطلوب از خدمات و امکانات ایستگاهی
-تذکر و راهنمایی لازم به افراد خاطی ‏
-کنترل درهای ورودی و خروجی
متصدی کنترل بلیت
-کنترل بلیت مسافر با اوراق شناسایی معتبر
- ممانعت از ورود مسافران بدون بلیت و یا دارای بلیت غیرمعتبر به سکوها ‏
-رعایت حسن سلوک و برخورد مسؤولانه با مراجعان وکارکنان
- هدایت مسافران دارای بلیت مشکل دار به مدیریت ایستگاه
متصدی اطلاعات
-پاسخ‌گویی مناسب به سؤالات مراجعان
-راهنمایی و هدایت مراجعان به واحدها و قسمت‌های موردنظر
- اعلام آخرین وضعیت قطارهای مسافری از طریق سیستم صوتی ‏
-اعلام موارد افراد گمشده و یا پیدا شده از طریق سیستم صوتی
- اعلام پیام‌های عمومی مورد نیاز مراجعان ایستگاه از طریق سیستم صوتی
پزشک و بهیار واحد خدمات ویژه
- ارائه خدمات رایگان امدادی به مسافرین، مستقبلین و کارکنان ایستگاه
- جابه‌جایی مسافرین ناتوان با ویلچر از قطار تا وسیله نقلیه جهت خروج مسافر از ‏ایستگاه ‏
-جابه‌جایی مصدومین قطار توسط آمبولانس "بصورت رایگان" به نزدیکترین بیمارستان ‏
متصدی واحد اشیای جا مانده مسافرین در قطار و ایستگاه‌های مسافری
- دریافت اشیای جا مانده از مسافرین در قطار و ایستگاه های مسافری ، از مهمانداران قطار ، کارکنان ایستگاه یا مسافرین و دادن رسید اشیا به تحویل دهنده
- ثبت مشخصات اسیای پیدا شده در سیستم کامپیوتری
- ثبت درخواست های مسافرینی که اشیای خود را گم کرده اند.
- پی گیری برای پیدا شدن اشیای جا مانده و پاسخ به مسافرینی که اشیای خود را گم کرده اند.
- تحویل اشیای جا مانده مسافرین به صاحبان آنها در قبال اخذ رسید

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

یادآوری ها

  • هنگام سوار شدن به قطار عجله نکنید.
  • به سالمندان و کودکان در سوار شدن به قطار کمک کنید.
  • هنگام تردد از روی پله ها و معابر از سمت راست حرکت کنید.
  • ازگرفتن دارو ، غذا وآشامیدنی از افراد ناشناس ، جدا" خودداری کنید.
  • هرگونه موارد مشکوک و خلاف مقررات را به مدیریت سالن اطلاع دهید.
  • در مصرف آب صرفه جویی کنید.
  • در تمام اوقات به ویژه روی سکوها، مراقب کودکان خودباشید.
  • هنگام استفاده از پله برقی به نکات ایمنی توجه کنید.
  • پذیرایی در برخی قطارهای ویژه، اختیاری و با درخواست مسافر انجام می شود. لذا هنگام تهیه بلیت و در صورت تمایل به پذیرایی در قطار با پرداخت هزینه مربوطه بلیت خود را دریافت نمایند
  • پرداخت خسارت، با ارائه‌ی اصل شناسنامه یا کارت شناسایی معتبر به همراه یک برگ کپی آن و لاشه‌ی بلیت تا یک‌ماه پس از تاریخ حرکت در کلیه‌ی مراکز فروش بلیت امکان‌پذیر است.
  • در صورت مشاهده‌ی افراد بدون بلیت در قطارهای عادی و سریع، رئیس قطار موظف است بهای کامل بلیت را از مسافر با صدور قبض مربوط، دریافت کند. درقطار اکسپرس ۵۰ درصد بیش از بهای بلیت اخذ خواهد شد.
  • صدور قبض در قطار برای مسافر بدون بلیت، به منزله‌ی تأمین جا برای وی نمی‌باشد.

     -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

بلیت‌های گروهی


الف ) آسانترین و ارزانترین راه خریداری بلیت  از یک ماه قبل از تاریخ حرکت مسئولین گروه می‌توانند با در دست داشتن اسامی مسافرین به نزدیکترین مرکز  فروش کامپیوتری بلیت قطار مراجعه و با قیمت عادی بلیت دریافت نمایند

ب ) بلیت در شبکه موجود نیست

در صورت مراجعه به آژانس و فقدان ظرفیت کافی در شبکه فروش بلیت، می توان طی یک نامه رسمی از 
. شرکت رجاء درخواست اختصاص جا نمود .چنانچه اضافه کردن واگن مقدور باشد، بلیتهای درخواستی با قیمت نرمال و بنام مسافرین صادر خواهد شد. چنانچه تعداد مسافرین زیاد بوده و نیاز به قطار اختصاصی باشد، بلیتها به نام مسافرین و با مبلغ مازادی به . میزان 50 درصد بهای پایه بلیت‌ها صادر خواهد شد.

در هر حالت مبلغ مازاد برای سفرهای گروهی خانواده معظم شاهد که مستقیما از سوی بنیاد شهید انقلاب  اسلامی ترتیب داده می شود، دریافت نمی گردد و در این نوع گروه ها چنانچه بلیت ها حاوی نام مسافر و شماره کارت " شاهد " باشند تخفیف نیم بهاء نیز لحاظ می گردد.

ج ) بلیتهای بدون نام حقیقی مسافرین

چنانچه اسامی مسافران در هنگام رزرو بلیت‌ها مشخص نشده باشد می توان طی یک نامه رسمی از شرکت رجاء درخواست صدور بلیت گروهی بدون نام نمود.

در صورت موجود بودن صندلی خالی در قطارهای مقرره ، بلیتها به نام مؤسسه درخواست کننده و با مبلغ مازادی به میزان 50 درصد بهای پایه بلیت‌ها صادر خواهد شد.

در صورت موجود نبودن صندلی خالی در قطارهای مقرره و برقراری قطار اختصاصی، بلیتها به نام مؤسسه درخواست کننده و با مبلغ مازادی به میزان 100 درصد بهای پایه بلیت ها صادر خواهد شد.

د ) ترجیحات

. گروه هایی که در ایام کاهش تقاضا با قطار مسافرت کنند، در سایر ایام دارای اولویت خواهند بود متقاضیانی که یش از یک ماه مانده به حرکت ( ایام غیر اوج ) درخواست رزرو صندلی نمایند برای آنها جا  نگهداری می‌شود.

هـ ) محدودیتها

بلیت گروهی برای زمان های اوج تقـاضـا از جمله ایام نوروزی یعنی از 25 اسفند لغایت 15 فروردین صـادر  نخواهد شد.

 بلیت گروهی به نام " خانواده " صادر نخواهد شد و به نام هریک از مسافرین صادر می‌گردد

و ) استرداد

استرداد بلیت‌های بی نام فقط توسط مسئول گروه که نامش در مجوز ذکر شده، با ارائه کارت شناسایی معتبر  انجام می‌شود .  استرداد بلیت‌های با نام، فقط با ارائه کارت شناسایی معتبر هر مسافر انجام می‌شود .

ز ) مواردی که مسافرین گروهی می‌بایست رعایت نمایند

درخواست بلیت گروهی باید با نامه رسمی روی سربرگهای چاپی با مهر ، امضاء ، شماره ، تاریخ و با معرفی مسئول گروه، تلفن و نشانی وی باشد. مسئولین گروهها یک نسخه از مجوز صادر شده را می‌بایست به همراه داشته و از مبدأ تا مقصد در صورت مطالبه به مسئولین ذیربط ارائه نماید.

مسئولین گروه به جهت هماهنگی و جمع کردن مسافرین خود، می‌بایست یک ساعت قبل از حرکت در ایستگاه  حضور داشته باشند. در غیر این صورت جای آنها به مسافرین لیست انتظار فروخته خواهد شد.

آرامش و نظم مسافرین گروهی در محوطه ایستگاه و داخل قطار می‌بایست توسط مسئول گروه تأمین و  تضمین گردد. مسئولین گروهها موظفند از مبدأ تا مقصد با رئیس قطار هماهنگی و همکاری لازم را بنمایند . . بلیت‌های بی نام باید در اختیار مسئول گروه و بلیت‌های با نام باید نزد هر یک از مسافرین باشد .

در صورتی که مسئولین گروه در داخل قطار با مشکل و یا هرگونه مورد دیگری مواجه شوند می‌توانند ابتدا به  رئیس قطار و بعد از سفر به دفتر مرکزی شرکت رجاء گزارش کتبی ارائه نمایند.

چنانچه همه گروه در قطار نیاز به تأمین غذا داشته باشند بایستی حداقل یک روز قبل از حرکت قطار با امور رستورانها هماهنگی لازم انجام پذیرد.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با شماره های تلفن های 8896834 و 8906576 امور مسافرت های گروهی شرکت رجاء تماس حاصل فرمایید.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

مسافر جا مانده

در صورت جا ماندن مسافر و در شرایط ذیل می‌توان نسبت به صدور بلیت رایگان در قطارهای بعدی همان روز  یا روز بعد اقدام کرد:

مراجعه به ایستگاه حداکثر تا یک ساعت پس از حرکت قطار

مطابقت بلیت با مشخصات مسافر

 
وجود جای خالی در قطار

در صورت استفاده از قطار با درجه بالاتر مابه التفاوت دریافت می شود ولی چنانچه از قطار درجه پایین تر  استفاده شود وجهی به مسافر پرداخت نخواهد شد.

 

به همراه نداشتن بلیت

چنانچه بلیت مسافر در منزل جا بماند و آشنایان او پس از حرکت قطار، بلیت را در اختیار ایستگاه بگذارند رعایت موارد ذیل الزامی است:

عبور از درب کنترل بلیت ایستگاه موکول به تأیید اظهارات مسافر توسط یکی از مسئولین راه‌آهن حاضر در ایستگاه است.

 مسافر باید جای خود را در قطار بداند .

 فرصت آوردن بلیت‌ها از منزل را نداشته باشد .

ایستگاه موظف است مراتب را به وسیله تلفنگرام به رئیس قطار اطلاع دهد تا از صدور قبض در قطار خودداری نماید . این تلفنگرام به منزله بلیت تلقی خواهد شد و ایستگاه مربوطه باید عین بلیت را به انضمام رونوشت تلفنگرام به واحد ذیربط ارسال نماید.

چنانچه رئیس قطار تلفنگرام فوق را بعد از صدور قبض قطار دریافت نماید ، می‌تواند به استناد تلفنگرام   ایستگاه ، قبض صادره را باطل و وجه دریافتی را مسترد نماید.

مسافری که بلیت را در منزل جا گذاشته و اولاً فرصت آوردن بلیت‌ها قبل از حرکت قطار را نداشته باشد و ثانیاً در حین مسافرت آشنایان او نتوانند بلیت را به ایستگاه مبدأ برسانند ، در این صورت می‌تواند از مقررات بلیت مفقوده استفاده کرده و بلیت المثنی دریافت دارد.

 

مفقود شدن بلیت
به شرط حضور به‌موقع (حداکثر ۴۵ دقیقه مانده به حرکت) در ایستگاه‌های راه آهن که سیستم فروش بلیت آنلاین دارند و در وقت اداری، بلیت المثنی طبق آیین نامه مربوط صادر می‌شود. بلیت مفقودی باید از طریق شبکه‌ی رایانه‌یی صادر شده و استرداد نشده باشد. صدور بلیت المثنی با ۵ درصد قیمت کل بلیت، انجام می‌شود و در صورت مفقود شدن آن، بلیت المثنی دیگری صادر نخواهد شد.درحال حاضر بلیت المثنی از طریق سیستم استرداد نمی شود. .(استرداد بلیت المثنی فقط به شرط ارائه بلیت اصلی و بلیت المثنی بصورت همزمان در ایستگاههای آنلاین و کلیه نمایندگی های فروش و با هماهنگی مرکز یکپارچه فروش بلیت قطار انجام می شود)

 

مسافر بدون بلیت

برای مسافری که بدون بلیت باشد یا بدون بلیت تلقی شود، قبض قطار معادل 5/1 برابر بهای کل بلیت روز  فروش برای بزرگسالان و فقط کرایه نیم بهاء برای سنین 2 تا 12 سال، بدون اختصاص صندلی صادر می‌شود.

برای مسافر بدون بلیت ، اگر همراه خانواده یا گروهی باشد که یک کوپه دربستی دارند ، با قید استقرار در  همان کوپه در طول سفر، قبض قطار به قیمت بلیت همان کوپه و بدون در نظر گرفتن اضافه بها صادر می شود.

 برای مشمولین نیم بهاء بلیت نیم بهاء صادر می‌شود.

مسافری که بخواهد به ایستگاه دورتر از مقصدی که در بلیت او قید شده مسافرت خود را ادامه دهد، باید پس از رسیدن به مقصد اولیه ، از بلیت فروشی ایستگاه بلیت ادامه سفر را تهیه کند و اگر بدون بلیت مسافرت خود را ادامه دهد با وی به صورت مسافر بدون بلیت رفتار خواهد شد.

مسافری که پس از حرکت قطار بلیت خود را گم کند و یا بهر دلیلی نتواند آن را به مأمورین ذیربط قطار ارائه  نماید، در حکم مسافر بدون بلیت تلقی خواهد شد.

مسافرینی که بلیت خود را در قسمتی از مسافرت گم نمایند و در صورت درخواست مامورین قطار قادر به ارائه  آن نباشند، در باقیمانده مسیر بدون بلیت تلقی خواهند شد.

 

  • چاپ مجدد بلیت در کلیه نمایندگی های فروش بلیت قطار در ازای پرداخت ده هزار ریال برای هر برگه کاغذ A۴ امکان پذیر می باشد.
  • در صورت مفقودی بلیت، مسافر می تواند با مراجعه به مراکز فروش مستقر در ایستگاه های مبدا با پرداخت ۵ درصد از بهای بلیت نسبت به دریافت بلیت المثنی اقدام نماید .

 

بلیت مخدوش یا جعلی

چنانچه مشخصات بلیت مسافر ( از قبیل تاریخ حرکت، مسیر، مقصد، درجه، ساعت حرکت، نام مسافر) مخدوش یا بلیت جعلی باشد ، دارنده آن مسافر بدون بلیت تلقی می‌گردد . در موارد جعل طبق موازین قانونی عمل خواهد شد. قلم خوردگی، لاک گیری، حاشیه نویسی، پشت نویسی و دستکاری بلیت مجاز نمی باشد.

 

بلیت المثنی

در صورت مفقود شدن بلیت، مسافر باید در اولین فرصت به بلیت فروشی ایستگاه مبدأ حرکت یا آژانس مربوطه (فقط در شهرهای فاقد راه آهن) مراجعه و مراتب را گزارش و فرم درخواست صدور بلیت المثنی را تنظیم   نماید . چنانچه مشخصات مسافر در کامپیوتر تأیید شود، طبق دستورالعمل، بلیت المثنی صادر خواهد شد.

اگر علاوه بر بلیت‌های المثنی، اصل بلیت‌های مفقوده نیز در قطار توسط مسافر دیگری ارائه شود، رئیس قطار  حسب مورد ذکر شده در آیین نامه، یکی یا هر دو را بدون بلیت تلقی خواهد کرد.

مسافری که بلیت را در منزل جا گذاشته و اولاً فرصت آوردن بلیت‌ها قبل از حرکت قطار را نداشته باشد و ثانیاً در حین مسافرت که آشنایان او نتوانند بلیت را به ایستگاه مبدأ برسانند، در این صورت می‌تواند از مقررات بلیت مفقوده استفاده کرده و المثنی دریافت نماید.

مسافری که توأماَ جا مانده و بلیتش مفقود شده یا در قطار نزد همراهان است ابتدا اگر تماس با رئیس قطار  ممکن و خالی بودن جای مورد ادعا تأیید شود ، آنگاه روال صدور بلیت المثنی طی شده و در صورت دریافت بلیت المثنی مانند مسافر جا مانده از مقررات مربوطه استفاده خواهد کرد.

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

الزامات در حین سفر با قطار

  • همراه داشتن بلیت همنام و کارت شناسائی معتبر تا انتهای سفر یا هنگام استرداد بلیت
  • حضور به موقع در ایستگاه (یک ساعت قبل از حرکت)، 10 دقیقه قبل از حرکت، درب قطار بسته خواهد شد
  • همراه نداشتن حیوانات، کالای تجاری و خطرناک ( تیزو برنده، اشتعال زا و آلوده کننده)، کالای حجیم با ابعاد بیش از 40X40x40 سانتی متر و وزن بیش از 30 کیلوگرم کیلوگرم

HTTPS://INSTAGRAM.COM/NOURI_ALIREZA