مطالب که سعی دارم بصورت مستمر ارائه گردد، مربوط به دوره آموزشی عکاسی پایه بوده و عکس آورده شده مربوط به همین دوره بوده که در حین کلاس گرفته شده است.

فایلهای صوتی دوره موجود می باشد.

در این دوره مطالب و موارد زیر مورد بررسی و آموزش قرار می گیرد.

  • شناخت انواع قطع دوربین‌ها
  • تقیسم بندی دوربین‌ها از نظر منظره یاب، چشمی یا ویزور(Viewfinders, View )
  • مکانیزم‌ها وابزار کنترل نور (حساسیت، سرعت شا‌تر و دیافراگم)
  • عوامل مؤثر در عمق میدان
  • عوامل و فاکتورهای مؤثر در عمق میدان
  • چگونگی انتخاب حالت‌های مختلف عکاسی و حالت‌های فوکوس اتوماتیک
  • بررسی لنز‌ها و فاصله کانونی و تأثیرات بصری آن بر روی پرسپکتیو، زاویه دید و عمق میدان
  • فاصله فوق کانونی
  • بررسی سایز سنسور‌ها در دوربین‌های دیجیتال
  • ابزارهای کمکی برای بزرگ نمایی تصویر
  • بررسی ساختمان فیلم و سنسور
  • شناخت حالت‌های مختلف نور سنجی در دوربین‌ها
  • روش صحیح نور سنجی و نحوه استفاده از نورسنج‌های مستقل (نور سنج دستی)
  • کاربرد‌های براکتینگ در عکاسی آنالوگ و دیجیتال
  • شناخت منابع نوری- نورهای متداوم و نورهای لحظه‌ای (فلاش)
  • نوردهی چندگانه
  • شناخت انواع فیلتر‌ها
  • بررسی دمای رنگ و شیوه‌های کنترل آن هنگام عکاسی White Balance

 

شناخت انواع قطع دوربین‌ها
لازم به یادآوری است دوربینهای عکاسی براساس موضوعات مختلف طبقه بندی نمی شود.

  • ·    تقیسم بندی دوربین‌ها از نظر منظره یاب، چشمی یا ویزور(Viewfinders, View )
    1- دوربین های اختلاف دید
    (Paralex)

در این دوربینها آنچه دیده میشود با آنچه گرفته میشود، اختلاف دارد.

View # Taken

برای فواصل کوتاه و کمتر، این اختلاف و خطا بیشتر است.

در این دوربینها یک ناحیه Safe Zone وجود دارد که ناحیه عکاسی آنجا می باشد.

مزیت این دوربینها صدای کمتر شاتر آنها میباشد.

2- دوربین های مسافت یاب   (Range Finder, Rangefnder)

در این دوربینها چشمیهای وجود دارد که با آن فوکوس تنظیم می گردد. منظره یاب این دوربینها دو چشمی بوده که با چرخاندن حلقه متراژ، زمانی که  تصویر View و چشمی دوم یکی گردد،  فوکوس مناسب تنظیم می گردد.

3- دوربین های انعکاسی   (Reflex)

هر دوربینی که از یک آیینه 45 درجه در آن استفاده شده باشد، دوربین انعکاسی نامیده میشود.

این دوربینها شامل دو دسته اند:

3-1- دوربین تک لنزی انعکاسی (SLR)

در این دوربین آیینه نقش پیش نمایش را دارد. تصویر پس از آیینه باید در جایی تشکیل شود. در صورت استفاده از فوکوس اسکرین استفاده میشود که تصویر بواسطه آن معکوس می گردد  که با استفاده از منشور پنچ ضلعی (میکرو پریزم  Microprism , Focus Screen,) تصویر درست دیده می شود. جنس ان منشور یا از آیینه و یا شیشه پوشش دار، می باشد.

  • o       لوازم جانبی SLR

A)          Angle Viewfinders

B)          Viewfinders (Cinema)

بستن لنز روی دستگاه بدون بستن روی دوربین. این دستگاه جهت چک کردن تصویر مورد استفاده قرار می گیرد.

C)          Removable Pantaprism

در این حالت، منظره یاب(ویزور) روی سطح بالایی دوربین بوده و عکاس از بالای دوربین تصویر مورد نظر را می بیند و بیشتر از آن در دوربینهای خبری استفاده میشود.

D)         Diopter Adjustment Knob

اگر چشمی مقداری ضعیف باشد، با چرخاندن کلید Diopter ، میتوان با جابجایی چند آیینه، بهترین View را دید.

دوربین تک لنزی انعکاسی دیجیتال (DSLR)

  • o       لوازم جانبی DSLR

A) LCD Viewer (Eye Loop)

 

3-2- دوربین دو لنزی انعکاسی (TLR)

نمونه ای از دوربین دو لنزی انعکاسی، دوربین لوبیتل می باشد. در این دوربین  فیلم در پشت لنز قرار داشته و دوربین شامل دو لنز میباشد.  از طریق لنز بالایی و بواسطه آیینه و شیشه مات بالا، میتوان تصویر مورد نظر را از بالا نگاه کرد و تصویر از لنز پایینی وارده شده و عکاسی از طریق آن انجام میشود.

 

 

4- سایز بزرگ(Large Format)

این دوربین ها از جمله حرفه ای ترین دوربینها بوده که بدترین ویزور را دارا می باشند.

 

 

 

  • تقسیم بندی دوربین‌ها از نظر قطع نگاتیو و اندازه سنسور(Negative & Sensor Size)
    قطع نگاتیو و یا ابعاد سنسور، اولین فاکتور مهم در انتخاب دوربین می باشد.

1- سایز بزرگ (Large Format, View Camera)

2- سایز متوسط (Medium Format )

Negative : 3*4/5 , 6*6 , 6*7 , 6*9

در این دوربین جای فیلم از داخل Body خارج شده و مجزا میباشد.

در این دوربین تجهیزات جانبی مانند پنتاپریزم به آن اضافه شده است تا تصویر معکوس، بطور صحیح دیده شود. حلقه فوکوس اغلب روی حلقه لنز نیست و بصورت مکانیکی لنز عقب و جلو میرود.

برای گرفتن عکسهای با ابعاد غیرمتعارف (بطور مثال 7*6) ، مگزین یا بخش انتهایی را میتوان 90 درجه چرخاند تا 7*6 عمودی گرفته شود.

بعلت قطع بزرگ نگاتیو، کیفیت تصویر بالا است.

Convert Analog to Digital

جهت تبدیل دوربین آنالوگ به دیجیتال، Back یا مگزین دوربین را عوض کرده و دیجیتال میکنیم.

3- دوربینهای دیجیتال (Large & Medium Format )

سایز اغلب این دوربینها 4.8*3. CM  میباشد که با در نظر گرفتن این ابعاد، سایز این دوربینها نسبت به دوربینهای مشابعه آنالوگ، کوچکتر است.

4- دوربینهای سایز کوچک (Small Formats )

در شماره های 110 و 126 (اتومات Negative 28*28mm)  و 127و.... ساخته شده است.

یکی از معروفترین این دوربینها از نظر سایز نگاتیو و از خانواده Small Formats دوربین 35میلمتری می باشد (اتومات Negative Size 24*36mm)

4-1- دوربین سایز کوچک با فریم نیمه (Small Formats – Half Frame )

در این دوربین و از یک حلقه فیلم معمولی، 2 برابر میتوان عکس گرفت. باشد (Neg. 24*18mm)

  • ·        دوربینهای خاص (Special Cameras )

روش ثبت در تمامی دوربینها یکی میباشد.

1- دوربینهای هوایی (Aerial Camera )

این دوربینها بر روی هواپیما نصب شده که فاقد فوکوس بوده و یا چند پله فوکوس بیشتر ندارند.

اگر از هلی کوپتر استفاده میکنیم و امکان توقف در آسمان را داریم، میتوان از دوربینهای نعمولی استفاده کرده و در اینجا دوربین هوایی مفهوم ندارد.

2- دوربین زیرآب (Underwater Camera )

این دوربینها فقط ضدآب بوده و هیچ تفاوتی با دوربینهای دیگر ندارند.

در زیر آب از یک ارتفاعی دیگر نور نداریم، پس در آنجا نمیتوان عکاسی انجام داد.

در زیرآب زاویه دید کم میشود. حدود 30درجه زاویه دید کم شده یعنی لنز تله تر میشود.

3- دوربین پانورواما (Panoramic  Camera (Fixed Lens) )

طول تصویر گرفته شده در این دوربینها، حداقل دو برابر عرض آن است.

این دوربین فیلم ویژه ای ندارد و Gate آن بیشتر از عرضش است. زاویه دید به نوع لنز بستگی دارد.(تله یا واید).

3-1- دوربین پانورواما دوار (Rotating (Swing) Panoramic  Camera )

در این دوربین،لنز می چرخد و صحنه را گرفته و اسکن کیکند. سرعت شاتر در این حالت محدود است. این دوربین فاقد فوکوس بوده و اغلب لنز واید است.

3-2- عکسهای پانورواما ترکیبی (Mixed  Panoramic  Pictures )

در این دوربین چند عکس گرفته شده را پانورواما میکند.

4- دوربین 360 درجه ( 360 Camera  )

با این دوربینها میتوان 360 درجه عکس را انجام داد.

 

HTTPS://INSTAGRAM.COM/NOURI_ALIREZA