مطالب که سعی دارم بصورت مستمر ارائه گردد، مربوط به دوره آموزشی عکاسی پایه بوده و عکسهای آورده شده مربوط به همین دوره بوده که در حین کلاس گرفته شده است.

فایلهای صوتی دوره موجود می باشد.

چگونگی انتخاب حالت‌های مختلف عکاسی و حالت‌های فوکوس اتوماتیک
توجه داشته باشیم هر چه دیافراگم را ببندیم، عمق میدان بیشتر میشود ولی هر چه عمق میدان بیشتر شود، مشکلات دیگری ایجاد میشود.

در برخی از مواقع نیاز داریم که محدوده عمق میدان را بدانیم.

در برخی از دوربینها و براساس فاصله تنظیمی تا موضوع و دیافراگم تنظیم شده، میتوان عمق میدان وضوح تصویر را بدست آورد.

 

 در برخی از دوربینهای تک لنزی انعکاسی، تکمه یا اهرمی وجود دارد که با فشار دادن آن، دیافراگم روی درجه انتخاب شده آن بسته میشود و عمق میدان وضوح تصویر عملاً در معرض دید قرار میگیرد. البته روش فوق همیشه کارایی نداشته و برای مثال زمانی که نور صحنه کم باشد، با بستن دیافراگم، تشخیص عمق میدان از این طریق مشکل است. یا اگر کنتراست صحنه بالا باشد، چشم انسان ناخودآگاه جاهای کم وضوح را نیز کاملا واضح می بیند.

 

برای استفاده از این قابلیت، قبل از اینکه عکس بگیریم به میزانی که دیافراگم را تنظیم کرده ایم با زدن تکمه یا اهرم، دیافراگم بسته میشود. برای این منظور زوم را طوری تنظیم میکنیم که تصویر ناواضح شود، دیافراگم را در حالت بسته ترین قرار میدهیم و تکمه یا اهرم را میزنیم در این حالت تصویر دیده شده و  عمق میدان وضوح تصویر  زیاد می باشد.

تمرین2: اثرات دیداری شاتر ( Shutter Visual Effects )

هدف در این تمرین فریز کردن سوژه های متحرک می باشد.

در این روش و براساس سرعت سوژه، سرعت شاتر تنظیم میشود. در واقع هر چه سرعت بیشتر باشد سرعت شاتر بایستی بالاتر تنظیم شود(زمان نوردهی پایین).

در مرحله اول از سوژه های مختلف متحرک و با سرعت های مختلف و با تنظیم شاتر در سرعتهای مختلف و در نور روز عکس می گیریم.

 

 مثال شماره 1 تمرین2

 

 

مثال شماره 2 تمرین2

 

 

 

مثال شماره 3  تمرین2 

 

مثال شماره 4 تمرین2

 

 

مثال شماره 5 تمرین2

 

 

 درجه نسبی سرعت شاتر برای عکسبرداری از موضوعات متحرک